In de mediaOverlastVeiligheid

In de media – BPA bepleit opstellen regels voor taxibranche in Amersfoort

Bron: AD Amersfoort

De gemeente moet regels opstellen waardoor alleen taxichauffeurs van onbesproken gedrag en met kennis van de stad Amersfoort nog inkomen. Dat is de enige manier waarop de veiligheid van passagiers kan worden gegarandeerd.Artwin Kreekel 12-03-19, 06:27 

Dat stelt politieke partij BPA (2 van de 39 zetels) naar aanleiding van een verhaal in deze krant. Eind vorige maand meldde het AD dat drie vrouwen zich in een halfjaar tijd hebben gemeld bij de politie, omdat ze zijn aangerand door een taxichauffeur. Eigenaren van de twee grootste centrales van Amersfoort, Taxi Boute en Taxi Keistad, gaven toen al aan dat Amersfoort kwaliteitseisen moet gaan stellen aan chauffeurs.

Lees ook

De BPA kaart dat signaal nu via schriftelijke vragen aan bij de burgemeester. ,,Amersfoort zou een zogenoemd TTO-systeem in moeten voeren, waarin de letters TTO staan voor Toegelaten Taxi Organisatie”, aldus voorman Hans van Wegen. ,,Op die manier kun je de taxibranche aan banden leggen en excessen voorkomen.”

Het maakt Van Wegen niet uit of de organisaties van binnen of buiten de stad komen. ,,Als ze maar aan de eisen voldoen en gedegen kennis hebben van het stratenplan van Amersfoort.”

Naar aanleiding van de oproep van de taxibedrijven noemde een woordvoerster van de gemeente Amersfoort het invoeren van regels al volkomen zinloos, omdat er niet op kan worden gecontroleerd. ,,Handhaven is in de praktijk moeilijk uitvoerbaar”, aldus de zegsvrouwe. ,,Het is en blijft een vrije markt.’’

‘Onzin’

Volgens Van Wegen is dat onzin. ,,Verschillende steden als Den Haag, Amsterdam, Hilversum en Utrecht hebben al zo’n TTO-systeem ingevoerd. Het kan, je moet het alleen durven doen en erop willen handhaven.”

De BPA-voorman roept burgemeester Bolsius om snel om de tafel te gaan met Amersfoortse taxibedrijven en samen te kijken of er een oplossing gevonden kan worden voor het veiligheidsprobleem. De burgemeester heeft drie weken de tijd om te reageren op de vragen van de politieke partij.

Zie ook onze schriftelijke vragen over dit onderwerp